گروه نرم افزاری آسمان

صفحه اصلی
کتابخانه
علوم اسلامی
جلد اول

در اصطلاح مسلمين


مسلمين اين لغت را از يونان گرفتند ، صيغه عربی از آن ساختند و صبغه‏
شرقی به آن دادند و آن را به معنی مطلق دانش عقلی بكار بردند .
فلسفه در اصطلاح شايع مسلمين نام يك فن خاص و دانش خاص نيست ، همه‏
دانشهای عقلی را در مقابل دانشهای نقلی از قبيل لغت ، نحو ، صرف ،
معانی ، بيان ، بديع ، عروض ، تفسير ، حديث ، فقه ، اصول ، تحت عنوان‏
كلی فلسفه نام می‏بردند . و چون اين لغت مفهوم عامی داشت ، قهرا فيلسوف‏
به كسی اطلاق می‏شد كه جامع همه علوم عقلی آن زمان ، اعم از الهيات و
رياضيات و طبيعيات و سياسيات و اخلاقيات و منزليات بوده باشد . و به‏
اين اعتبار بود كه می‏گفتند : ( هر كس فيلسوف باشد جهانی می‏شود علمی ،
مشابه جهان عينی ) .
مسلمين آنگاه كه می‏خواستند تقسيم ارسطوئی را درباره علوم بيان كنند
كلمه فلسفه يا كلمه حكمت را بكار می‏بردند . می‏گفتند فلسفه ( يعنی علم‏
عقلی ) بر دو قسم است : نظری و عملی .
فلسفه نظری آن است كه درباره اشياء آنچنان كه هستند بحث می‏كند ، و
فلسفه عملی آن است كه درباره افعال انسان آنچنانكه بايد و شايسته است‏
باشد بحث می‏كند . فلسفه نظری بر سه قسم است :
الهيات يا فلسفه عليا . رياضيات يا فلسفه وسطا . طبيعيات يا فلسفه‏
سفلا . فلسفه عليا يا الهيات به نوبه خود مشتمل بر دو فن است : امور
عامه ، و ديگر الهيات بالمعنی الاخص .
رياضيات چهار بخش است و هر كدام علم عليحده است : حساب ، هندسه ،
هيئت ، موسيقی .
طبيعيات نيز به نوبه خود بخشها و اقسام زيادی دارد . فلسفه عملی نيز
به نوبه خود تقسيم می‏شود به علم اخلاق ، علم تدبير منزل ، علم سياست مدن.
عليهذا پس فيلسوف كامل يعنی جامع همه علوم نامبرده